Vedení pohledu.
Publikováno 19.10.2015 v 21:51 v kategorii abc, přečteno: 84x
K řízení auta nepotřebujeme jen ruce a nohy, ale především oči. Naučme se zrak používat správně.
Správné vedení pohledu dokáže pomoci při řešení krizových situací.
Návod, jak na to, následuje.
BUĎME NAPŘED.
NEKOUKEJME NA ŠPIČKU KAPOTY.
BUĎME NAPŘED.
Dívejme se a
mysleme daleko dopředu. Včas se tak připravíme na situaci, která se děje
na horizontu. Svítí v dálce na dálnici všem brzdová světla? Nejede v
protisměru na rušné silnici už dlouho žádné auto? To všechno může
signalizovat, že se v místech, kam dojedeme za minutku, něco děje. Čtěme
tak dění na silnici a přizpůsobme tomu svou rychlost. Pojedeme potom
plynuleji a efektivněji. Při dynamické jízdě se snažme odhadovat profil
silnice a zatáček, jak daleko dovedeme. Nečekejme, až se před námi
otevře nová zatáčka, přizpůsobme stopu v první zatáčce tak, abysme
ideálně vjeli do zatáčky další a tak dále. Sklon a zakřivení silnice
snadno poznáme pomocí orientačních bodů, jako jsou stromy a sloupy.
MĚJME VŽDY ÚNIKOVÝ PLÁN.Nenadálá
situace potká každého, proto na ni buďme připraveni. Ať už se jedná o
auto, které vyjede do protisměru, zvěř nebo třeba díra v silnici,
hledejme neustále možná místa k úniku. Je přece lepší vyjet s autem ze
silnice do rovného pole, než se čelně srazit s protijedoucím vozem.
Zvláště
pozorně si promysleme „plán B“, když se blížíme ke křižovatce z
hlavní silnice. Nikdy se nelze spoléhat na to, že přednost dostaneme.
Když budeme připraveni, můžeme případnému střetu zabránit. Toto platí
hlavně pro motorkáře, protože ti se na přednost spoléhat nemůžou
vůbec.
NEKOUKEJME NA ŠPIČKU KAPOTY.
Co
se děje metr před autem, nás zajímat nemusí, protože s tím už
stejně nic neuděláMe. Pokud totiž budeme pohledem i myšlením napřed,
dění pár metrů před sebou budeme znát dlouho dopředu. Situaci před autem
stejně vnímáme automaticky, neboť ji vždy máme v zorném poli. Buďme
proto neustále očima daleko vpředu a netěkejme s nimi z levého okraje
kapoty na pravý. Koukat těsně před auto má smysl jen tehdy, když se
snažíme s off-roadem projet velmi náročný terén, ale to jedeme velmi
pomalu.
KAM KOUKÁŠ, TAM JEDEŠ.
KAM KOUKÁŠ, TAM JEDEŠ.
Docela často se stává, že řidič,
který se snaží projet zatáčku, se upne zrakem na její apex a není
schopen se od něj odpoutat. Přestane tak vnímat silnici před sebou a
vlastně vůbec neví, jak vypadá výjezd ze zatáčky a situace za zatáčkou,
jen aby trefil přesně ten apex. Vrchol zatáčky si ale řidiči často zvolí
příliš brzy, takže si zatáčku jako by narovnají. Výsledkem je pak vyšší
rychlost průjezdu a nutnost korigovat směr a dotáčet (někdy i dokonce
brzdit) auto daleko za apexem, aby nevyjelo do protisměru. A tady se
celý problém ještě prohlubuje, protože řidič pak začne hledět těsně před
auto, aby se ujistil, jestli už nepřejel dělící čáru na silnici. Když
se pak v takovém místě objeví protijedoucí auto, o kterém řidič, který
civí metr před kapotu, neví, vzniká další nebezpečí, že řidič upne zrak
na toto auto. Pohled musí směřovat dál a pryč ze zatáčky, nesmí
se přenést na nenadálou překážku. Najděme si únikovou cestu a tlačme
zrak tam, kam chceme jet, přesouvejme vědomě pohled dál od překážky.
Tím, že se upřeme na nežádoucí předmět uprostřed silnice (spadlý strom,
jelen, opilý cyklista), ho pravděpodobně trefíte „na komoru“. Tento
fenomén, kdy se naše oči leknutím upřou na nebezpečí, se nazývá: Fixace na překážku. Protože
krizová situace přichází z nenadání, člověk se jí zpravidla lekne.
Každý se tak na vzniklý problém upne a neumí od něj odpoustat zrak.
Jenže to je, jako bysme byli v tunelu a namísto světla na konci je
právě překážka. Srážka je tak nevyhnutelná. K tomuto problému dochází často. Můžeme ho pozorovat i na sobě, při dlouhé monotónní
jízdě po dálnici, kdy se řidič přestane soustředit na dění daleko před
sebou a jeho zrak se upne na světla před ním jedoucího auta. Když pak
začne toto auto intenzivně brzdit, řidič vidí jen žhnoucí brzdová světla
a ten za ním to samé a tak dále a tak dále. Výsledku se pak říká
hromadná nehoda a televizní stanice si na tom rády smlsnou. Příčinou tak
není, jak se policie snaží tvrdit, jen nedodržení bezpečné vzdálenosti.
Příčinou je také fixace pohledu na překážku, v tomto případě na světla a
kufr před námi jedoucího auta. Asi nejznámnějším příkladem
fixace pohledu na překážku je jeden závodník v Rally Paříž-Dakar.
Motorkář se hnal pouští, kde široko daleko nebylo nic než jen písek a
písek. A jeden strom. Tento závodník ten jediný strom na tisíci
čtevečních kilometrech trefil.
JAK SE FIXACI POHLEDU VYHNOUT.
JAK SE FIXACI POHLEDU VYHNOUT.
Přenesu
pohled dál a stranou, moje ruce budou pohled následovat a je velmi
pravděpodobné, že se překážce vyhnu. Snadno si to můžeme vyzkoušet ve
škole smyku, kde se podobně vedení pohledu trénuje na náhodně
spouštěných vodních stěnách. Zůstaňme zírat na vodní stěnu a připravme
se na důkladné mytí podvozku našeho auta. Když však přesuneme pohled
stranou a za překážku, budeme v suchu. Dá se to naučit, stejně
jako se naučíme mačkat spojku nebo řadit. Dívejme se přes auto před námi. Pokud přes něj nevidíme, vykoukněme stranou (nemusíme nutně
přesahovat půlkou auta do protisměru). Když auto začne například
prudce brzdit, my s nějvětší pravděpodobností jen cukneme volantem a
auto objedeme, protože náš pohled je již namířen před něj, tedy do
míst, kam chceme jet. Když ale bude upřen na jeho brzdová světla, už se
mu nevyhneme.
CO TÍM VŠÍM ZÍSKÁME.Krom pocitu, že
„víme, do čeho jedeme“, bude naše jízda i mnohem plynulejší a klidnější.
Zároveň vyšší plynulostí pomůžeme snížit spotřebu paliva, protože
budeme lépe číst terén, odhadovat zatáčky a místa, kde je třeba
zpomalit. Díky správnému vedení pohledu získáme mnohem lepší přehled o
dění na silnici a lépe se připravíme na řešení krizových okamžiků a
nenadálých situací.
Komentáře
Celkem 0 komentářů