Správné sezení za volantem je základ.
Publikováno 11.10.2015 v 16:18 v kategorii abc, přečteno: 126x
PRVNÍM KROKEM KE ZDOKONALENÍ ŘIDIČSKÝCH SCHOPNOSTÍ JE, NAUČIT SE V AUTĚ SPRÁVNĚ SEDĚT.
Správná poloha za volantem není dána zákonem. Je dána zdravým rozumem. Správná poloha za volantem je jediná správná, pokud chci mít nad
autem stoprocentní kontrolu a pokud chci správně a pohotově reagovat. Zároveň je správná poloha za volantem pohodlná a neunaví moje
tělo tolik, jako jiné rádobypohodlné polohy. Správné sezení
v autě není jen o držení volantu v poloze „tři čtvrtě na tři“, je to
zejména o poloze celého těla a o uvolněnosti.
Jak si správně
nastavím sedadlo a volant? VZDÁLENOST SEDAČKY :
Stisknu spojkový pedál a posunu sedačku tak, aby při sešlápnuté spojce byla noha lehce pokrčena. Nesmím tlačit proti sedadlu a pedálu křečí a jakoby se po pedálu natahovat, to je špatně!
POLOHA OPĚRADLA :
Opěradlo sedadla zvednu téměř do svislé polohy.
Tím, že budou moje záda skoro napřímená, podstatně ulevím krční páteři.
Lépe se také budu moci opřít celým tělem, čímž získám potřebnou jistotu v zatáčkách.
Ta nesmí pramenit z pevně upnutých paží ale právě z pevně opřených zad.
JAK SE SPRÁVNĚ ZAPŘÍT :
Při jízdě bych se měla snažit v maximální možné míře opěrku používat a nebát se pravidelně zatlačit do sedadla a přimáčknout se k opěradlu. Jedině tak nebudu mít tendenci „sklouzávat“ a sunout se jinam.
JAK SPRÁVNĚ DRŽET VOLANT :
Položím ruce na věnec volantu nahoře a nastavím ho tak, aby se věnec volantu dotýkal zápěstí.
Nejlepší je, když můžu dlaně volně za volantem spustit.
Pak bude moje vzdálenost od volantu ideální, protože se po něm nebudu natahovat.
Ruce budou uvolněné a lokty volně spuštěné.
Volantu bych se neměla držet zbytečně pevně, což vede ke křečovitému držení.
Toho se musím vyvarovat, ruce mají sloužit k ovládání auta, ne k držení mého těla.
Oporu mi poskytují právě záda.
Příklad: Piloti formule 1 nesvírají volant silou, ale dotýkají se ho prakticky jen konečky prstů.
Také je dobré vědět, že tvrdá sedačka je pro moje pohodlí a kondici krční páteře a
zad lepší než měkká sedačka. Tvrdá sedačka se na dlouhé
cestě neprosedí a lépe drží tělo.
PROČ JE SPRÁVNÁ POLOHA ZA VOLANTEM TAK DŮLEŽITÁ : Protože tak budu připravena pohotově reagovat na nestandardní situace.
Výmluvy, když se na silnici nic neděje, nemusím v autě sedět správně, jsou k ničemu, krizová situace přichází bez varování.
Na dlouhé cestě bych se měla soustředit hlavně na správné držení zad.
Při sezení s napřímenými zády a uvolněnými pažemi se záda a krční páteř neunaví tak rychle.
Unaví se rychleji, když je opěrdlo příliš sklopené nebo když se sedí ve zkroucené poloze.
Ruce jsou v pohotovosti blízko volantu, v případě krize se nemusím po volantu natahovat, prostě na něj přirozeně dosáhnu.
Je opravdu nutností, abych se snažila myslet na správné držení těla.
Budu tak mít pocit, že mám nad autem lepší kontrolu a zjistím, že na plno situací reaguji rychleji.
Bez zmatkování a bezmyšlenkovitém dupání na brzdu se překážce určitě šikovně vyhnu.
A vůbec, při správné poloze za volantem, se mi bude celkově jezdit lépe.
HLAVOVÁ OPĚRKA : Na samotné bezpečné ovládání vozu nemá přímý vliv, ale v
případě nehody je velmi důležitá správná poloha hlavové opěrky. Většina
řidičů ji má příliš nízko a příliš daleko a v případě nárazu pak
neplní svou funkci a neochrání krční páteř, na to pozor!
Komentáře
Celkem 0 komentářů