Držení volantu.
Publikováno 18.10.2015 v 12:13 v kategorii abc, přečteno: 190x
Jedině úchop v poloze „tři čtvrtě na tři“ zajistí nejlepší možnou kontrolu nad autem v běžném provozu i nenadálých situacích.
Velká část řidičů si nenechá správnou polohu rukou
na volantu vnutit ani od automobilek, které vyrábějí volanty
často tvarovány do tvaru „T“ s ergonomickým vybráním pro palce a dlaně řidičů. Tyto ergonomické pomůcky jsou v poloze tři čtvrtě
na tři. Tato poloha dlaní na volantu není dobrá jen pro závodníky Formule 1, ale je dobrá pro každého.V následujících bodech vysvětlím, proč je držení volantu v poloze tři čtvrtě na tři správné a
užitečné.
~ V POLOZE TŘI ČTVRTĚ NA TŘI OTOČÍME KOLA O NEJVĚTŠÍ MOŽNÝ ÚHEL ~
~ BEZPEČNOST ~
~ JAK VOLANT V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NEDRŽET ~
~ SOUSTŘEĎME SE NA VOLNÝ ÚCHOP VOLANTU ~
Pokud si to vyzkoušíme, zjistíme, že s rukama v poloze tři čtvrtě na tři otočíme kola
do většího rejdu než v poloze za deset dvě nebo jiné. Někdo možná namítne, že je to rozdíl malý, ale při vyhýbajícím manévru může
těch pár stupňů dělit od vyhnutí se a čelní srážky. Také díky správné
poloze rukou dokážeme auto snáze vrátit do původního směru jízdy. Máme tak kontrolu nad vozem ve všech situacích Poloha
rukou „tři čtvrtě na tři“ umožňuje naprosto bezproblémové ovládaní
vozidla bez nutnosti přehmatávat prakticky ve všech jízdních situacích.
Všechny dálniční sjezdy, velké křižovatky a běžné zatáčky jsou navrženy
tak, abysme mohli nechat obě ruce ve správné poloze a stačilo nám
pohodlné otočení volantu na jejich zvládnutí. Výjimky jsou, zejména pak
ve městech při manévrování v úzkých prostorách nebo v horských
vracečkách. Tam je pak třeba „přehmátnout“.
~ NÁVOD JAK SPRÁVNĚ PŘEHMATÁVAT ~Protože
silniční auta nemají tak rychlý a ostrý převod jako auta závodní,
občas je potřeba přehmátnout. Zapomeňme ale na přehmatávání, jako by
byl volant žhnoucí kuté železo, které se nám rozpustí ruce. Nebojme se
ho a snažme se ho držet vždy s rukama „naproti“ sobě. Když víme, že
budeme projíždět pravotočivou vracečku 180° a klasická poloha „tři
čtvrtě na tři“ by nestačila, přehmátněme si následujícím způsobem
– ruce přesuňme o přibližně 90° proti směru hodinových ručiček tak,
aby pravá ruka držela volant ve 12 hodin a levá v 6 hodin. Zahajme
oblouk a jednoduše otočme rukama. Ruce tak neustále
budou na volantu a mozek bude pořád vědět, kde jsou přední kola a
kam směřují. Ruce také zůstanou neustále proti sobě, takže jedna
působí jako tlumič síly a celý manévr je mnohem plynulejší a
přesnější než trhavé přehmatávání a cukání volantem. Také se pak
ve výjezdu z takové zatáčky ruce nezamotají.
~ LEPŠÍ ROZLOŽENÍ PŮSOBENÍ SIL NA VOLANT ~
~ LEPŠÍ ROZLOŽENÍ PŮSOBENÍ SIL NA VOLANT ~
Vyvážení
působení sil je u auta velmi důležité, ať už jde o rozložení
hmotnosti, rozdělení brzdného účinku či právě působení síly na volant.
A právě poloha dlaní v pozici „tři čtvrtě na tři“ poskytuje nejlepší
kontrolu nad silou působící na volant. Pokaždé totiž působí
síla rukou proti sobě – jednou rukou volant odtlačujeme a druhou
přitahujeme. Díky tomu je otáčení volantem plynulejší a méně cukavé.
Zároveň díky tomu dostáváme do dlaní více informací, pokud tedy auto nějakou zpětnou vazbou ve volantu disponuje.
~ BEZPEČNOST ~
Když
držíme volant správně s rukama na vnějších stranách věnce, při
případném nárazu nám airbag nepřerazí ruce. Je konstruován tak, aby
ruce na volantu při nárazu minul. S rukama křížem si proto koledujeme o
problém, takže je dobré vědět, že když už máme ruce ve správné
poloze, ale řítíme se do „problému“, před očekávaným a neodvratným
nárazem se aspoň snažme řízení a ruce narovnat, ať o ně nepřijdeme. K
nárazům, při kterých airbag vystřelí, však dochází zpravidla při
jízdě rovně (nedobrždění, čelní střet...), takže ruka v „tunerské“
poloze nebo obě ruce v poloze „kudlanka nábožná“ jsou snadným způsobem, jak o
ně přijít. V krizové situaci nestihneme dát ruce na
volantu ze špatného uchycení do správné polohy. Jakmile
nastane „problém“, zpravidla se nepřipravený řidič lekne a křečovitě se
„zamkne“ a zablokuje. Pouze dokáže dupnout na brzdu a jeho ruce zůstanou
na volantu tam, kde je nechal, dokud nedojde k nárazu.
~ JAK VOLANT V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NEDRŽET ~
S rukama v poloze „za deset dvě“ začneme při větším
natočení kol za volant tahat jedním směrem a druhá ruka přestane
působit jako „tlumič“ síly. Hůře se pak odhaduje limit přilnavosti
předních kol (zejména na velmi kluzkém povrchu je to cítit) a rychlé
otočení volantu do opačného směru, ať už jde o vyhýbající manévr nebo
ne, je nepřesné a špatně kontrolovatelné.
Horší je to u polohy
„kudlanka nábožná“ s oběma rukama nahoře na věnci volantu. Při zatočení řidič
volant strhne na jednu stranu a vůbec nevnímá odpor řízení a informace
od předních kol, protože jeho ruce křečovitě visí na volantu. Pokud
ztratí na předních kolech trakci a auto uvede do nedotáčivého smyku
(například příliš rychlým nájezdem do zatáčky), nedokáže správně a
instinktivně zareagovat a ruce na volantu ještě více stáhne dolů, čímž
celý problém ještě prohloubí. Ruce jsou pak dole pod volantem a v
křeči, takže s tím nic nejde dělat, nepustí se.
~ SOUSTŘEĎME SE NA VOLNÝ ÚCHOP VOLANTU ~
Každý
instruktor školy jízdy (nemyslí se tím levná autoškola, která chrlí
„řidiče“ jako čínská fabrika levné plastové hračky) a každý závodník řekne, že je velmi důležité myslet na uvolněné držení volantu, ať už
jde o volně spuštěné lokty či samotné svírání volantu prsty. Zamezíme
tak křeči a auto budeme ovládat mnohem plynuleji. Lépe se nám bude dařit
číst jeho informace, než kdybysme volant svírali příliš silně, a
zejména každé otočení bude jen tak velké, jak je opravdu nutné.
Příkladem může být Michael Schumacher, který je znám tím, že volant svých monopostů F1 drží pouhými konečky
prstů. Má tak jistotu, že jeho impulsy do řízení budou vždy co
nejdelikátnější, což je to nejlepší pro plynulost, stabilitu a
překvapivě také pro rychlost průjezdu zatáčkou. Čím rychleji či
„sportovněji“ jedeme, tím důležitější je soustředit se na to, abysme
volant nesvírali příliš křečovitě a neotáčeli s ním zbytečně horlivě.
Podle zaťatých kloubů na rukou a trhavých pohybů volantem se nepozná
závodník, ale špatný řidič.
~ UŠETŘÍME ENERGI A JEDEME PLYNULEJI ~
~ UŠETŘÍME ENERGI A JEDEME PLYNULEJI ~
Tyto
rady nejsou určeny jen závodníkům nebo rádobyzávodníkům. Jsou určeny
pro všechny, kteří autem jezdí denně, ať už z vesnice do vesnice nebo
jen po centrech velkých měst. Díky správné poloze rukou na volantu a
uvolněné správné poloze těla za volantem získáme mnohem lepší kontrolu
nad autem, neunavíme se, uspoříme vlastní energii a naše jízda bude
mnohem klidnější a plynulejší.
Komentáře
Celkem 0 komentářů